722.9 TCU’s
Gepubliceerd door ATR Transmissies, op 7 juni 2019Mercedes heeft meerdere soorten TCU’s (transmissie computers) die gemonteerd kunnen worden onder een 7G tronic (722.9 transmissie). Deze TCU’s zijn geproduceerd door “Siemens VDO” en “Continental”. De TCU’s die geproduceerd zijn door Siemens zijn gebruikt van 2005 tot ±2012. Deze computers hebben veel last van defecte toerensensoren en / of range sensoren. Na 2012 heeft Continental eerst de productie lijn van Siemens VDO over genomen dit is ook te zien in het “Siemens nr”: deze is namelijk exact gelijk. Bij de TCU’s van continental is wel direct een software upgrade uitgevoerd waardoor er meer leerwaardes onthouden worden maar ook is de security hier verbeterd. Helaas zijn de continental computers ook niet zonder problemen en zien wij dat deze computers veel al niet te herstellen zijn wanneer ze defect raken.
Je kan de verschillen goed van elkaar onderscheiden, hieronder een afbeelding en tabel met de verschillen.
Onderdeel nr | Siemens nr | Type | Fabrikant |
A 033 545 66 32 | 5WP2 1012 | Geen (1a) | Siemens |
A 033 545 67 32 | 5WP2 1013 | Geen (1b) | Siemens |
A 033 545 73 32 | 5WP2 1101 | 2 | Siemens |
A 003 446 51 10 | 5WP2 1111 | L | Siemens |
A 003 446 03 10 | 5WP2 1302 | 3 | Siemens |
A 000 901 94 00 | 5WP2 1340 | V | Siemens |
A 003 446 03 10 | 5WP2 1302 | 3 | Continental |
A 000 901 94 00 | 5WP2 1340 | V | Continental |
A 000 901 30 00 | 5WP2 1402 | 4-3 | Continental |
A 000 901 31 00 | 5WP2 1403 | 4-3 | Continental |
A 000 901 32 00 | 5WP2 1404 | 4-3 | Continental |
A 000 901 69 00 | 5WP2 1410 | 4-4 | Continental |
A 000 901 70 00 | 5WP2 1411 | 4-4 | Continental |
A 000 901 71 00 | 5WP2 1412 | 4-4 | Continental |
A 000 901 80 08 | – | 3 | Continental |
Mercedes heeft bij het ontwerp van de 7G tronic gekeken hoe de productie kosten verlaagd konden worden. Zo kan je zien dat ze de mechanica voor een groot deel versimpeld hebben, waar bij de 5G tronic alles op timing moest verplaatsen word dit bij de 7G tronic met software opgevangen. De computers die in de 7G tronic gebuikt worden hebben vele male meer rekenkracht waardoor dit mogelijk is. Bij de 7G-tronic TCU is het zo dat elke solenoid apart gekalibreerd dient te worden om goed te kunnen functioneren.