Winkelmand

Corvette Stingray Coupe (deel 1/2)

Gepubliceerd door ATR Transmissies, op 22 februari 2019

Het stellen van de juiste diagnose is zeer belangrijk. Veel transmissie klachten kunnen vastgesteld worden door middel van proefrijden en het ervaren van de klacht. Nadat de klacht ervaren is, wordt de theorie er bij gepakt om een koppeling te kunnen leggen tussen theorie en praktijk. Tegenwoordig proberen wij steeds meer klachten vast te leggen met grafieken en/of scope beelden. In dit nieuwsbericht zullen we dan ook dieper ingaan op het stellen van de juiste diagnose met behulp van scope beelden en/of real-time data.

Dit verhaal zal worden verdeeld in 2 nieuwsberichten. In dit eerste deel zullen we diagnose stellen, om te achterhalen waar de klacht zich in de auto bevindt om vervolgens dieper in te kunnen gaan op de theorie.

Merk: Corvette
Type: Stingray coupe
Bouwjaar: 2015
Motor: V8 6.2 Benzine (339 kW)
Transmissie: 8L90
Kilometer stand: ±17.500 km

Klachtomschrijving:

  • Trillingen bij constante snelheid (±80 km/u)

Foutcodes:

  • Geen

Voor diagnose:

Bij aanvang van de klus is er samen met de klant een proefrit gereden. Tijdens deze proefrit is de klacht geconstateerd: bij een constante snelheid van ±80 km/uur waarbij geen schakeling uitgevoerd wordt, begint het voertuig enorm te trillen. Om een gevoel te geven hoe dit voelde: “Het lijkt net alsof je bij een handgeschakelde transmissie de koppeling plots in trapt en weer los laat”. We zijn vervolgens gaan kijken of de klacht in beeld gebracht kon worden door middel van real-time data te plotten in een grafiek. Dit is weergegeven in onderstaande afbeelding.

constante snelheid

Rood Motor toerental
Zwart Versnellingsbak ingaande as toerental
Groen Versnellingsbak uitgaande as toerental
Geel Gaspedaal positie

Zoals te zien in de afbeelding is het motortoerental niet stabiel. Als we gaan kijken naar de uitgaande as toerental ziet deze er wel stabiel uit. Aangezien we aan de uitgaande as haast geen fluctuerend toerental hebben, kunnen we ervan uitgaan dat dit verschil in toeren ergens in de transmissie opgevangen moet worden. Als we nu verder gaan kijken zien we dat ook de ingaande as toerental stabiel blijft, dit houdt in dat de trilling weggedempt moet worden tussen ingaande as transmissie en de krukas (waar motor toerental gemeten wordt). Het enige onderdeel dat daar nog tussen zit is een koppel omvormer.

Is dan nu de diagnose klaar…?

Het antwoord daarop is nee.

Wat moet er dan verder nog uitgesloten worden als er alleen maar een koppelomvormer tussen zit…?

We hebben nog met 2 systemen te maken. Eén is de hydraulische besturing die de koppelomvormer verkeerd kan aansturen en twee is de TCU (transmissie computer) die op zijn beurt de hydraulische besturing weer verkeerd kan aansturen.

Verdere diagnose:

In het volgende nieuwsbericht zullen we verder in gaan op de hydraulische besturing en hoe deze geregeld wordt door de TCU. Om vast een tipje van de sluier prijs te geven: ook in de besturing/regeling is de klacht geconstateerd en daarmee kunnen we de diagnose goed afsluiten.

Conclusie:

Het is belangrijk om ten alle tijden de oorzaak te achterhalen, ook bij lagere km stand en/of een jong bouwjaar. Mocht u deze klacht herkennen of heeft u een andere klacht, neem dan gerust contact met ons op zodat wij een diagnose kunnen uitvoeren en een plan van aanpak kunnen opstellen.


Terug naar het overzicht

Onze website maakt gebruik van cookies zodat wij de website kunnen verbeteren.Wat zijn cookies?

Melding verbergen