BMW 520D_N47 F11 noodloop automaat na vervangen motor
Gepubliceerd door ATR Transmissies, op 4 oktober 2019Het stellen van de juiste diagnose is zeer belangrijk. Veel transmissie klachten kunnen vastgesteld worden door middel van proefrijdent. Nadat de klacht ervaren is, wordt de theorie er bij gepakt om een koppeling te kunnen leggen tussen theorie en praktijk. Tegenwoordig proberen wij steeds meer klachten vast te leggen met grafieken en/of scope beelden. In dit nieuwsbericht zullen we dan ook dieper ingaan op het stellen van de juiste diagnose met behulp van scope beelden en/of real-time data.
Merk: BMW
Model: 520D_N47 F11
Transmissie: 8HP
Mogelijke klachtomschrijving:
- Noodloop, versnellingsbak wil niet meer schakelen
- Vast blijven in de Park
Foutcodes (transmissie [EGS_8HP]):
- CF31C1 => Signal (possible engine overspeed determined due to signals – data drivetrain 2) undefined, transmitter DME/DDE
- CF1501 => No message (engine OBD diagnosis), receiver EGS, transmitter DME/DDE
- CF1521 => Message (group error 1 – effect during driving: considerable), receiver EGS, transmitter DME/DDE
- CF1531 => Message (group error 2 – effect on driving: possible), receiver EGS, transmitter DME/DDE
- CF1541 => Message (group error 3 – effect on driving: none), receiver EGS, transmitter DME/DDE
Foutcodes (Motor [DDE_N47]):
- CD8486 => Digital Motor Electronics (DME), PT-CAN 2: communications fault
- CD942B => No message (data of transmission line), receiver DME/DDE, EGS transmitter
- CD9515 => Message (transmission data) error, receiver DME 2, transmitter EGS
- CD9469 => Message (status of transmission control unit) signal invalid
Oplossing:
De auto kwam bij ons binnen nadat er werkzaamheden aan de motor uitgevoerd waren. Na deze werkzaamheden wilde de transmissie niet meer schakelen, is dit toeval of is er iets anders aan de hand? Om het antwoord op deze vraag te vinden hebben we eerst geprobeerd om midels remote diagnose mee te kijken me de CAN-bus storingen. Al snel kwamen we tot de conclusie dat dit probleem op afstand niet op te lossen is en hebben we geadviseerd om de auto naar ons te verplaatsen. Toen de auto hier eenmaal in de werkplaats binnen gekomen was zijn we aan de slag gegaan.Allereerst eerste hebben we de klacht geconstateerd door middel van een proefrit. De klacht was snel gevonden: bij wegrijden sprong de automaat vrijwel direct in een noodloop programma en wilde niet schakelen. Vervolgens hebben wij de foutcodes uitgelezen en zijn we verder gaan zoeken. Aangezien de klachten CAN-bus gerelateerd zijn hebben we het schema van het CAN-netwerk erbij gepakt.
Voor een snelle diagnose hebben wij een losse TCU (Transmissie control unit) aangesloten. We hebben een gebruikte TCU uit ons magazijn gepakt en deze aan de stekker van de bak gehangen, daarna hebben we de foutcodes opnieuw uitgelezen. In de gebruikte computer kwamen ook direct dezelfde foutcodes zoals hierboven genoteerd, zo kunnen we op een simpele maar toch effective manier de transmissie electronica uitsluiten.
Na wat zoek en speurwerk vonden wij een testplan omtrent het uitvallen van de PT-CAN 2 (Powertrain can 2 netwerk) (zoals te zien is in de foutcodes van de motor ecu). In dit testplan vonden wij op het volgende schema uit:
Item |
Explanation |
Item |
Explanation |
1 |
Central gateway module (ZGM) |
2 |
Crash Safety Module (ACSM) |
3 |
Car Access System (CAS) |
4 |
DME (Digital Engine Electronics) or DDE (Digital Diesel Electronics) |
5 |
Junction Box Electronics (JBE) |
6 |
Electric fuel pump fuse |
7 |
Electronic fuel pump control module (EKPS) |
8 |
Fuel level sensor |
9 |
Electric fuel pump |
10 |
Fuel level sensor |
11 |
Instrument panel (KOMBI) |
Zoals te zien is op de afbeelding word er op de foutcode verwezen naar het PT-CAN2 netwerk. Dit netwerk loopt van de EKPS (7) naar de DME/DDE (4). Tijd om te gaan meten dus! We hebben de probe aangesloten op de CAN-High en CAN-Low van de EKPS module die zich in de koffer ruimte bevind. Hier werd het probleem al snel zichtbaar.
Na overleg met het garagebedrijf hebben wij de klus weer aan hun overgedragen. Zij zijn zelf verder gaan speuren in deze storing en hebben na enig zoekwerk de oorzaak kunnen achterhalen:
Een van de pinnen op de CAN-bus was krom gedrukt met vast drukken van de stekkers. Zo blijkt maar weer dat een foutje snel gemaakt is. Wij proberen op z’n breed mogelijk gebied support te geven maar het is echter niet zo dat transmissie klachten altijd uit de transmissie komen. Bij een klacht is het belangrijk om ten alle tijden de oorzaak te achterhalen, ook als de oorzaak buiten de transmissie ligt. Mocht u deze klacht herkennen of heeft u een andere klacht, neem dan gerust contact met ons op zodat wij een diagnose kunnen uitvoeren en een plan van aanpak kunnen opstellen.