Winkelmand

Koppelomvormer klachten

Gepubliceerd door ATR Transmissies, op 22 maart 2019

Een complete revisie is niet altijd nodig, veel klachten zijn gericht te repareren. In de komende periode publiceren wij een reeks bekende klachten op onze nieuwspagina waar wij de oplossing voor in huis hebben. Herkent u een van de omschreven klachten, neem dan gerust contact met ons op.

Autogegevens:
Deze klacht omschrijving is toepasbaar op elke automatische versnellingsbak met koppelomvormer.

De koppelomvormer:
In de afbeelding hieronder is een koppelomvormer te zien van een Mercedes A169 en B245. Een koppelomvormer word in veel verschillende soorten en smaakjes uitgevoerd, echter is de werking ten alle tijden gelijk. Zo kunnen we ook zien dat de klachten die in z’n koppelomvormer voorkomen ook veelal gelijk zijn aan elkaar.

In de afbeelding zijn een aantal componenten genoemd waar wij vaker problemen op zien. Hieronder zullen we een aantal klachten uitlichten.

IMG_6575 kopie

Center v/d ingaande as, hier komt de ingaande as in terecht en deze dient gecentreerd te worden. Als een transmissie een veel kilometers heeft gemaakt dan zien wij vaak dat deze boring on-rond is versleten. Met deze slijtage kan het zijn dat lock-up werking niet meer correct functioneert.

Trillingsdemper, hier zie je een aantal zware veren in zitten deze zorgen er voor dat oneffenheden en trillingen in de motor worden opgeven. Dit is ook goed te zien bij het website bericht van de Corvette Stingray.

Omvormer hals, de koppelomvormer word aan het vliegwiel vast geschroefd waarna de buitenzijde (en dus ook de omvormer hals) hetzelfde toerental gaat draaien als de motor. In de omvormer hals zitten 2 uitsparingen, deze zijn ervoor om het pompwiel in de transmissie mee te nemen(zodat het pompwiel ook het motortoerental gaat draaien). Zodra de omvormer verkeerd word gemonteerd bestaat de kans dat het pompwiel kapot word gedrukt. Als het pompwiel kapot is zal de transmissie geen oliedruk meer hebben.

Conclusie:
Het is belangrijk om ten alle tijden de oorzaak te achterhalen, elk component kan defect raken en dient dus correct beoordeeld te worden. Mocht u deze klacht herkennen of heeft u een andere klacht, neem dan gerust contact met ons op zodat wij een diagnose kunnen uitvoeren en een plan van aanpak kunnen opstellen.

 


Terug naar het overzicht

Onze website maakt gebruik van cookies zodat wij de website kunnen verbeteren.Wat zijn cookies?

Melding verbergen