Renault DC4 / 6DCT250 (Foutcodes DF437 DF490 )
Gepubliceerd door ATR Transmissies, op 23 augustus 2019Een complete revisie is niet altijd nodig, veel klachten zijn gericht te repareren. Als de klacht in een vroeg stadium wordt hersteld kan de schade enorm mee vallen! Herkent u een van de hieronder omschreven klachten, neem dan gerust contact met ons op.
Merk: Renault
Type: Megane, Captur, Clio, Scénic, Kangoo, Kadjar
Transmissie: DC4 / 6DCT250
Mogelijke klachtomschrijving:
- Noodloop
- Vast in een versnelling of niet meer schakelen
- Na contactwissel rijd de auto weer (normaal)
Foutcodes:
- DF437 Shift drum 1 motor (circuit short-circuit to +12)
- DF439 Shift drum 1 motor
- DF432 Shift drum 1
- DF433 Shift drum 1
- DF489 Clutch 1 motor circuit
- DF490 Clutch 2 motor circuit (short circuit to earth)
- P1743 Clutch motor position sensor signal
- DTC189412 Shift drum 4 motor circuit
- DTC174412 Clutch 2 motor circuit
- DTC187298 Clutch 2
- DTC185664 Clutch motor 1 signal
- DTC174311 Clutch 1 motor circuit
- DTC189211 Shift drum 1 motor circuit
Oplossing:
Veelal is deze klacht op te lossen door de TCU (transmissie control unit) te vervangen. De TCU geeft op langere tijd de geest waarna de transmissie helemaal niks meer doet, het probleem zit hem intern in de TCU waar verbindingen kapot gaan. LET OP: deze TCU is voorzien van een softwarematige lock dit houd in dat het niet mogelijk is om een gebruikte TCU zomaar te monteren. Naast de TCU heeft deze bak ook mechanische kwalen welke niet onderschat mogen worden. Voor gerichte reparaties zoals deze is het advies om door ATR Transmissies vooraf diagnose te laten doen. Uiteraard is het ook mogelijk een losse TCU af te nemen waarna wij u ondersteunen met de software. Deze TCU hebben wij standaard op voorraad.
Herkent u een of meerdere klacht(en), bel of mail gerust zodat we uw vragen kunnen beantwoorden.