Winkelmand

Saab 9-5 P0748

Gepubliceerd door ATR Transmissies, op 24 januari 2020

Een complete revisie is niet altijd nodig, veel klachten zijn gericht te repareren. Als de klacht in een vroeg stadium wordt hersteld kan de schade enorm mee vallen! Herkent u een van de hieronder omschreven klachten, neem dan gerust contact met ons op.

Merk: Saab
Type: 9-5
Transmissie: 55-50 / 55-45

Mogelijke klachtomschrijving:

  • Noodloop
  • Vast in een versnelling of niet meer schakelen
  • Contactwissel heeft geen effect, fout komt direct terug

Foutcodes:

  • P0748 Solenoid pressure regulator. Open/Short to ground. Short to B+

Diagnose:

Om de klacht in beeld te kunnen brengen zijn we op zoek gegaan naar de “pressure regulator”(zie foutcode) in het elektrisch schema. In het schema hieronder kun je deze solenoid zien zitten. We hebben een 2 kanaals scoop aangesloten op pin 3 en 10 zoals te zien is op de afbeelding.

Metingen 1

 

Om beter te begrijpen hoe de solenoid word aangestuurd doken we in de documentatie en kwamen we de onderstaande afbeelding tegen. Te zien is dat  de micro controller de solenoid aanstuurt vanaf batterij + door midel van een mosfet / transistor (icoon onder de B+), deze gaat naar pin 3 waar onze scope op aangesloten staat. Daarnaast staat pin 11 (de andere pin van de solenoid). Deze pin gaat via een pull down weerstand naar massa en met een A/D converter naar de micro controller. De A/D converter is ter controle van de solonoid om eventueel foutcodes zoal P0748 te kunnen detecteren.

werking TCU

 

Nu we weten hoe het systeem werkt is het de hoogste tijd om te gaan meten! In de afbeelding hieronder is te zien dat na het wissen van de foutcode de transmissie computer eventjes probeert om de solenoid aan te sturen. Hierna zou een bloksignaal(duty cycle) te zien moeten zijn. Na een aantal pogingen stoppen de pogingen en dat is het moment dat de automaat in storing gaat. (TCU = transmissie control unit). Ter informatie de rode lijn doet niks omdat deze solenoid pas in hogere versnellingen word bekrachtigd, de pressure regulator daar in tegen moet vanaf het begin werken omdat deze de systeemdruk van de versnellingsbak afregelt!

TCU storing

 

Nu we een signaal hebben en zien dat de transmissie in storing gaat hebben we een vermoeden dat dit de oorzaak van de klacht kon zijn. Om dit 100% uit te kunnen sluiten gaan we op zoek naar een “known good” signaal. Een “known good” wil zeggen dat er een meting is uitgevoerd bij een goed werkend circuit. Helaas hadden wij op dat moment geen vergelijkbare auto echter wel een gebruikte transmissie computer. In de afbeelding hieronder is te zien hoe de pressure regulator eigenlijk had moeten functioneren.

Goed signaal

Zo blijkt dat de klacht niet altijd in de solenoid zelf te zit en is het soms verstandiger om eerst een paar metingen uit te voeren. Let wel op deze transmissie computer bevat software, dit houdt in dat na monteren van een gebruikte of nieuw computer er eerst software geladen moet worden.Voor gerichte reparaties zoals deze is het advies om door ATR Transmissies vooraf diagnose te laten doen.

Herkent u een of meerdere klacht(en), bel of mail gerust zodat we uw vragen kunnen beantwoorden.


Terug naar het overzicht

Onze website maakt gebruik van cookies zodat wij de website kunnen verbeteren.Wat zijn cookies?

Melding verbergen