Veelgestelde vragen over: Glycol
Gepubliceerd door David, op 5 september 2014Glycol is een stof die wordt gebruikt in koelvloeistof en kan door een inwendige lekkage van de warmte wisselaar in de automatische transmissie terechtkomen en daar veel schade aanrichten. Omdat er veel onduidelijk is over wat glycol is, wat voor schade het aanricht en hoe je dat kunt voorkomen, hebben we in dit artikel een aantal veelgestelde vragen op een rij gezet.
Wat is glycol?
De stof glycol wordt gebruikt in antivriesmiddel. Dit wordt gebruikt in onder andere de radiateur die moet zorgen voor de koeling van uw auto en in hydraulische remvloeistof. Glycol is een alcohol die in alle verhoudingen mengbaar is met water.
Wat voor schade brengt glycol aan in de versnellingsbak?
Glycol brengt schade toe aan de versnellingsbak. Dit komt doordat glycol reageert op de lijmlaag van de fricties en de rubberen delen in de versnellingsbak. Denk aan O-ringen die gebruikt worden om bepaalde zuigers en koppelingen af te dichten, zodat er voldoende druk opgebouwd kan worden. Wanneer glycol op deze O-ringen inwerkt wordt het rubber week en soepel en kan de koppeling niet meer goed op druk komen. Daarnaast reageert glycol ook op de lijmlaag van de fricties. Doordat de fricties niet meer goed kunnen worden beetgepakt, zal er slip ontstaan. Tijdens het rijden met de auto zal dan het toerental omhoog gaan bij het schakelen naar een volgende versnelling.
Hoe komt glycol in mijn versnellingsbak?
Zoals eerder benoemd zit de stof glycol in de radiateur van de auto. Deze wordt bij bepaalde merken gebruikt om de versnellingsbak te koelen. Een lek in de radiateur kan ervoor zorgen dat er glycol in de versnellingsbak terecht komt.
Wat voor klachten geeft glycol?
Een versnellingsbak met glycol kan verschillende klachten geven. Hieronder een opsomming van enkele klachten die we veel zijn tegen gekomen, tot enkele minder frequente klachten.
- Schommelen van het toerental tijdens een constante snelheid
- Rond de 80km p/u is er een trilling voelbaar tussen de 1800 – 2500 toeren
- Rond de 120km p/u is er een trilling voelbaar tussen de 1800 – 2500 toeren
- Geen aandrijving meer
- De auto stopt af en toe met schakelen terwijl hij wel op of terug moet schakelen.
- De auto gaat in noodloop
- Onder verschillende omstandigheden schokt de auto met het overschakelen
- Bij 80/90/100 km p/u constante snelheid wanneer de auto in zijn hoogste versnelling zit valt het vermogen weg, wanneer we een versnelling zaken pakt de auto het vermogen weer op
Wat is er tegen glycol te doen?
Eén vingherhoedje koelvloeistof (glycol) is voldoende om een automaatbak zo ver aangetast te krijgen dat een complete revisie noodzakelijk is. Het is dan nodig om alle fricties en rubberen delen te vervangen. Om dit te voorkomen is het mogelijk om een externe warmtewisselaar te installeren. Met een externe warmtewisselaar is het niet langer mogelijk dat glycol in de versnellingsbak lekt. Zie hieronder ons webshop advies.
Daarnaast adviseren wij om tijdig te reageren op klachten aan de auto en een goede diagnose uit te laten voeren. Met een goede diagnose meten we de hoeveelheid glycol. Deze hoeveelheid is bepalend voor ons reparatie-advies. Door tijdig te reageren kunnen we de kosten in de hand houden.
Webshop advies
- http://www.transmissies.nl/product/externe-warmtewisselaar/
Zijn nog niet alle vragen omtrent glycol beantwoord of heeft u het idee dat uw auto met automatische versnellingsbak glycol klachten heeft. Neemt u dan gerust per mail of telefoon contact met ons op zodat we u hier verder advies over kunnen geven en/of een diagnose voor u kunnen inplannen.